Despre Oferta Tutoriale Articole Carti Download Legaturi Noutati
3D Studio Max 8 - prezentare
un material scris de Ionut GHIONEA

Articole

Cuprins
 

Din ce în ce mai des, în majoritatea domeniilor de activitate, sunt folosite expresii care conţin secvenţa “3D - tridimensional”. Grafica este 3D, componentele electronice redau sunetul 3D, clipurile publicitare şi efectele speciale din filme sunt concepute în 3D. Până şi desenele animate încep să lase în urmă vremurile în care erau realizate imagine cu imagine pe hârtie de către graficieni. Locul sutelor de mii de poziţii desenate cu creionul a fost luat de calculator împreună cu programele profesionale de grafică 3D.

“3D Computer Graphics” este un domeniu nou, în care se îmbină arta şi tehnologia, devenind un tot unitar, cu posibilităţi multiple. Până de curând, principala ţintă comercială a graficii 3D au fost filmul şi industria video. La ora actuală aproape că nu mai există filme în care să nu fie folosite efecte speciale generate integral sau parţial pe computer.

Domeniul 3D este din ce în ce mai accesibil, cucerind mereu noi arii de utilizare. Tehnologia 3D trece cu uşurinţă de la arhitectură la designul de produs. Animaţii 3D apropiate de realitate sunt folosite ca mijloc de pregătire, pentru prezentări multimedia ale produselor celor mai mari corporaţii internaţionale, pentru efecte speciale şi chiar actori virtuali în producţii cinematografice.

Multitudinea de posibilităţi ale acestui nou domeniu începe să fie tot mai mult explorată. În accepţiunea majorităţii graficienilor, elementul care îi va asigura creşterea şi dezvoltarea va fi Internetul. Acesta va deveni, în anii ce urmează, un mediu vizual, precum televiziunea, iar sutele de mii de companii vor necesita site-uri Web cu grafică de calitate, prezentări animate, modele virtuale ale produselor, în care grafica şi animaţia 3D vor fi omniprezente.

Interesul pentru programele de grafică 3D devine cu atât mai mare cu cât acestea au fost mai bine proiectate. La ora actuală există câţiva lideri pe piaţa de software, concurenţa dintre aceştia fiind acerbă. Se iau în considerare toate aspectele: tip, interfaţă, existenţa documentaţiei, uşurinţa în exploatare, adresabilitate, compatibilitatea cu alte programe, sistemul de operare pe care rulează şi, nu în ultimul rând, preţul. Acesta face deseori diferenţa între programele profesionale (care ajung să coste mii sau zeci de mii de dolari) şi cele simple, cu mai puţine caracteristici, care, de obicei, sunt folosite numai pentru a realiza o secvenţă limitată de acţiuni.

Creat şi dezvoltat de firma Discreet, divizie a companiei Autodesk, 3D Studio Max este unul dintre principalele programe de animaţie 3D creat pentru PC. Nici un alt produs de grafică 3D realizat până în prezent nu aduce atâtea satisfacţii imediate precum 3D Studio Max, aceasta fiindcă numai prin câteva operaţii simple sunt create scene tridimensionale cu fenomene fizice reale, efecte de reflexie şi refracţie, efecte speciale de lumină, animaţii complexe etc.

          3D Studio Max este utilizat în întreaga lume de către sute de mii de graficieni, fiind întâlnit în artă digitală, arhitectură, tehnică, reclame TV, filme, publicitate şi jocuri. Programul a fost utilizat în crearea efectelor speciale din filme precum: Terminator 2, Independence Day, The Fifth Element, Tomb Raider, Gladiator, Hollow Man, Shrek, The Last Samurai etc.

          Lansată pe piaţă la mijlocul lunii octombrie 2003, versiunea a opta a programului 3D Studio Max oferă numeroase noi facilităţi şi funcţionalităţi, alături de o stabilitate crescută a mediului de lucru. 3D Studio Max 8 este dezvoltat în strânsă cooperare cu SEGA Corporation, fiind proiectat ca un instrument de modelare grafică, extrem de util artiştilor şi designerilor 3D din domenii precum: televiziune, producţie de film şi jocuri sau design de produs.

          Printre noile facilităţi incluse în această versiune, pot fi amintite: Schematic View, Particle Flow, Vertex Paint, Mental Ray 3.2, Reactor 2 Dynamics, Network Region Render, Spline/Patch Modeling, Shell Modifier, Autodesk VIZ Render Support, Layer Manager, Command Line Rendering, HDRI Support etc.

Din punct de vedere al modelării, se utilizează un mediu de lucru îmbunătăţit pentru elementele de tip Spline şi patch, care elimină operaţiile în exces din Modifier Stack, simplificând modificarea/editarea obiectelor. Noul modificator Shell adaugă adâncime oricărei selecţii a feţelor, construind poligoane noi, bazate pe vertecşi sau normale la suprafaţă. BlobMesh este un obiect compus de tip metaball, ce lucrează ca instrument individual de modelare sau împreună cu sistemul Particle Flow pentru simularea suprafeţelor organice şi a fluidelor realiste.

În texturare, modificatorul Unwrap UV permite editarea coordonatelor de mapare până la 99 de canale şi include manipularea directă a coordonatelor de textură, reducând semnificativ timpul de texturare.

3D Studio Max 8 include, la renderizare, suport pentru lucrul în reţea, lansare din linia de comandă, cu setări privind rezoluţia, opţiuni anti-aliasing, super-sampling, parametri raytracing, controlul fişierelor de ieşire etc. De asemenea, această versiune  oferă o abordare artistică în tendinţele actuale de renderizare realistă, prin accesul la HDRI (High Dynamic Range Imaging). În plus, ca noutate absolută, cunoscutul plug-in Mental Ray este parte integrantă a programului, cu un motor de renderizare foarte nou şi puternic.

3D Studio Max 8 prezintă şi suport de iluminare fotometrică, permiţând utilizatorilor să descarce de pe Internet fişiere standard IES, furnizate de diferiţi producători, pentru a simula efecte de iluminare reale, mult mai avansate decât în versiunile anterioare. Cu ajutorul mediului integrat de programare, MaxScript, se pot accesa informaţii privind nivelul de iluminare în orice punct aflat în scena în lucru.

Nu a fost uitat nici domeniul camerelor, considerate ca aparate fotografice sau video virtuale, având majoritatea caracteristicilor unui obiectiv real, precum şi numeroase facilităţi suplimentare. Dintre acestea, nou introduse în versiunea a şasea, se pot aminti: orbit, vertigo zoom, aliniament precis a FOV (Field of View) pe verticală, orizontală sau diagonală, plus suport pentru proiecţie ortogonală.

Materialele, definite ca set de parametri asociaţi suprafeţei unui obiect pentru a-i conferi un aspect realist la renderizare, au primit noi opţiuni prin combinarea unui număr nelimitat de texturi într-un singur material, dar şi prin îmbunătăţirea algoritmilor de umbrire Anisotropic, Blinn, Oren-Nayar-Blinn, Phong, Metal, Multi-Layer şi Strauss.

Interfaţa şi porturile de vedere ale programului sunt mult îmbunătăţite prin existenţa sistemelor de coordonate (View, Screen, World, Local, Chosen Object, Grid şi Parent), a metodelor de selecţie adăugate sau îmbunătăţite (pick, fence, rectangular, lasso, select-by-name), suport OpenGL şi Direct 3D cu accelerare hardware, arhitectură deschisă pentru plug-in-uri, acces rapid la proprietăţile obiectelor din scenă etc.

          3D Studio Max a fost considerat întotdeauna ca fiind cel mai intuitiv şi uşor de utilizat program de grafică 3D, desigur, din sfera aplicaţiilor profesionale. Noile opţiuni şi facilităţi introduse de versiunea a opta se constituie într-un real suport dat muncii graficianului, dar au, mai ales, rolul de a-i stârni creativitatea şi imaginaţia.

 

 
Introducere
3D Studio Max
Concluzie

Contact: office@catia.ro
Top
Home Email