Din ce în ce mai des, în majoritatea domeniilor de
activitate, sunt folosite expresii care conţin secvenţa “3D -
tridimensional”. Grafica este 3D,
componentele electronice redau sunetul 3D, clipurile publicitare şi
efectele speciale din filme sunt concepute în 3D. Până şi desenele
animate încep să lase în urmă vremurile în care erau realizate
imagine cu imagine pe hârtie de către graficieni. Locul sutelor de mii de
poziţii desenate cu creionul a fost luat de calculator împreună cu
programele profesionale de grafică 3D.
“3D Computer Graphics” este un domeniu nou, în care se
îmbină arta şi tehnologia, devenind un tot unitar, cu
posibilităţi multiple. Până de curând, principala
ţintă comercială a graficii 3D au fost filmul şi industria
video. La ora actuală aproape că nu mai există filme în care
să nu fie folosite efecte speciale generate integral sau parţial pe
computer.
Domeniul 3D este din ce în ce mai accesibil, cucerind
mereu noi arii de utilizare. Tehnologia 3D trece cu uşurinţă de
la arhitectură la designul de produs. Animaţii 3D apropiate de
realitate sunt folosite ca mijloc de pregătire, pentru prezentări
multimedia ale produselor celor mai mari corporaţii internaţionale,
pentru efecte speciale şi chiar actori virtuali în producţii
cinematografice.
Multitudinea de posibilităţi ale acestui nou
domeniu începe să fie tot mai mult explorată. În accepţiunea
majorităţii graficienilor, elementul care îi va asigura
creşterea şi dezvoltarea va fi Internetul. Acesta va deveni, în anii
ce urmează, un mediu vizual, precum televiziunea, iar sutele de mii de
companii vor necesita site-uri Web cu grafică de calitate, prezentări
animate, modele virtuale ale produselor, în care grafica şi animaţia
3D vor fi omniprezente.
Interesul pentru programele de grafică 3D devine
cu atât mai mare cu cât acestea au fost mai bine proiectate. La ora
actuală există câţiva lideri pe piaţa de software,
concurenţa dintre aceştia fiind acerbă. Se iau în considerare
toate aspectele: tip, interfaţă, existenţa documentaţiei,
uşurinţa în exploatare, adresabilitate, compatibilitatea cu alte
programe, sistemul de operare pe care rulează şi, nu în ultimul rând,
preţul. Acesta face deseori diferenţa între programele profesionale
(care ajung să coste mii sau zeci de mii de dolari) şi cele simple,
cu mai puţine caracteristici, care, de obicei, sunt folosite numai pentru
a realiza o secvenţă limitată de acţiuni.
Creat şi
dezvoltat de firma Discreet, divizie a companiei Autodesk, 3D Studio Max este
unul dintre principalele programe de animaţie 3D creat pentru PC. Nici un
alt produs de grafică 3D realizat până în prezent nu aduce atâtea
satisfacţii imediate precum 3D Studio Max, aceasta fiindcă numai prin
câteva operaţii simple sunt create scene tridimensionale cu fenomene fizice
reale, efecte de reflexie şi refracţie, efecte speciale de
lumină, animaţii complexe etc.
3D Studio Max
este utilizat în întreaga lume de către sute de mii de graficieni, fiind
întâlnit în artă digitală, arhitectură, tehnică, reclame
TV, filme, publicitate şi jocuri. Programul a fost utilizat în crearea
efectelor speciale din filme precum: Terminator 2, Independence Day, The Fifth
Element, Tomb Raider, Gladiator, Hollow Man, Shrek, The Last Samurai etc.
Lansată
pe piaţă la mijlocul lunii octombrie 2003, versiunea a opta a
programului 3D Studio Max oferă numeroase noi facilităţi şi
funcţionalităţi, alături de o stabilitate crescută a
mediului de lucru. 3D Studio Max 8 este dezvoltat în strânsă cooperare cu
SEGA Corporation, fiind proiectat ca un instrument de modelare grafică,
extrem de util artiştilor şi designerilor 3D din domenii precum:
televiziune, producţie de film şi jocuri sau design de produs.
Printre noile
facilităţi incluse în această versiune, pot fi amintite:
Schematic View, Particle Flow, Vertex Paint, Mental Ray 3.2, Reactor 2
Dynamics, Network Region Render, Spline/Patch Modeling, Shell Modifier,
Autodesk VIZ Render Support, Layer Manager, Command Line Rendering, HDRI
Support etc.
Din punct de vedere al modelării, se
utilizează un mediu de lucru îmbunătăţit pentru elementele
de tip Spline şi patch, care elimină operaţiile în exces din
Modifier Stack, simplificând modificarea/editarea obiectelor. Noul modificator
Shell adaugă adâncime oricărei selecţii a feţelor,
construind poligoane noi, bazate pe vertecşi sau normale la
suprafaţă. BlobMesh este un obiect compus de tip metaball, ce
lucrează ca instrument individual de modelare sau împreună cu
sistemul Particle Flow pentru simularea suprafeţelor organice şi a
fluidelor realiste.
În texturare, modificatorul Unwrap UV permite editarea
coordonatelor de mapare până la 99 de canale şi include manipularea
directă a coordonatelor de textură, reducând semnificativ timpul de
texturare.
3D Studio Max 8 include, la renderizare,
suport pentru lucrul în reţea, lansare din linia de comandă, cu
setări privind rezoluţia, opţiuni anti-aliasing, super-sampling,
parametri raytracing, controlul fişierelor de ieşire etc. De asemenea,
această versiune oferă o abordare artistică în tendinţele
actuale de renderizare realistă, prin accesul la HDRI (High Dynamic Range
Imaging). În plus, ca noutate absolută, cunoscutul plug-in Mental Ray este
parte integrantă a programului, cu un motor de renderizare foarte nou
şi puternic.
3D Studio Max 8 prezintă şi
suport de iluminare fotometrică, permiţând utilizatorilor să
descarce de pe Internet fişiere standard IES, furnizate de diferiţi
producători, pentru a simula efecte de iluminare reale, mult mai avansate
decât în versiunile anterioare. Cu ajutorul mediului integrat de programare,
MaxScript, se pot accesa informaţii privind nivelul de iluminare în orice
punct aflat în scena în lucru.
Nu a fost uitat nici domeniul camerelor,
considerate ca aparate fotografice sau video virtuale, având majoritatea
caracteristicilor unui obiectiv real, precum şi numeroase
facilităţi suplimentare. Dintre acestea, nou introduse în versiunea a
şasea, se pot aminti: orbit, vertigo zoom, aliniament precis a FOV (Field
of View) pe verticală, orizontală sau diagonală, plus suport
pentru proiecţie ortogonală.
Materialele, definite ca set de parametri
asociaţi suprafeţei unui obiect pentru a-i conferi un aspect realist
la renderizare, au primit noi opţiuni prin combinarea unui număr
nelimitat de texturi într-un singur material, dar şi prin îmbunătăţirea
algoritmilor de umbrire Anisotropic, Blinn, Oren-Nayar-Blinn, Phong, Metal,
Multi-Layer şi Strauss.
Interfaţa şi porturile de vedere ale
programului sunt mult îmbunătăţite prin existenţa
sistemelor de coordonate (View, Screen, World, Local, Chosen Object, Grid
şi Parent), a metodelor de selecţie adăugate sau
îmbunătăţite (pick, fence, rectangular, lasso, select-by-name),
suport OpenGL şi Direct 3D cu accelerare hardware, arhitectură
deschisă pentru plug-in-uri, acces rapid la proprietăţile
obiectelor din scenă etc.
3D
Studio Max a fost considerat întotdeauna ca fiind cel mai intuitiv şi
uşor de utilizat program de grafică 3D, desigur, din sfera
aplicaţiilor profesionale. Noile opţiuni şi facilităţi
introduse de versiunea a opta se constituie într-un real suport dat
muncii graficianului, dar au, mai ales, rolul de a-i stârni creativitatea
şi imaginaţia.