Despre Oferta Tutoriale Articole Carti Download Legaturi Noutati
3D Studio MAX - Simularea ciocnirii a doua bile folosind modulul de dinamica
un material scris de Ionut GHIONEA

Tutoriale

Cuprins
In aceasta aplicatie se prezinta modul īn care se poate simula ciocnirea a doua bile rigide, care īsi pastreaza forma intacta dupa impact, dar īsi schimba pozitiile.

          Modulul de dinamica implementat īn 3D Studio Max este utilizat pentru producerea de animatii care simuleaza procesele fizice din lumea reala. Acest modul are la baza teoria dinamicii corpurilor rigide, miscarea realista a unui obiect putand fi obtinuta pe baza proprietatilor fizice ale sale si a fortelor care īl influenteaza. Dupa cum se stie, īn dinamica corpurilor rigide, pozitia si rotatia unui obiect se calculeaza pe baza fortelor care actioneaza asupra sa, fara ca acesta sa se deformeze (rigid).

          In portul de vedere Top se creeaza un paralelipiped ([Create] -> [Geometry] -> [Standard Primitives] -> [Box]), avand urmatorii parametri: Length=204, Width=350 si Height=3. Acest paralelipiped va fi suportul pe care se pozitioneaza cele doua bile care intra īn coliziune.

          In portul de vedere Top se creeaza o sfera cu raza Radius=17 si Segments=32. Din meniul Edit -> Clone se obtine o a doua sfera identica cu prima. Cele doua sfere se pozitioneaza deasupra paralelipipedului, la oarecare distanta una de alta, ca īn Figura 1:

Fig. 1 Pozitionarea obiectelor īn scena

 

          Din panoul de comenzi [Create] -> [Space Warps] -> [Forces] -> [Gravity] se adauga īn scena o deformare spatiala de tip gravitatie, utilizata la deplasarea primei sfere, spre ciocnirea cu cea de-a doua. Gravitatia se pozitioneaza īn scena deasupra paralelipipedului, la distanta mica de a doua sfera, cu sensul orientat de la stanga spre dreapta (fig.2):

Fig. 2 Pozitionarea deformarii spatiale gravitatie

 

          Din panoul de comenzi [Utilities] -> [Dynamics], īn zona Dynamics, se creeaza (butonul [New]) o noua simulare, cu numele Dynamics00. Mai jos, īn zona Objects in Simulation, se apasa butonul [Edit Object List] si este afisat meniul din Figura 3. In panoul din stanga se selecteaza cele doua sfere si se adauga īn panoul din dreapta (fig.3):

Fig. 3 Includerea celor doua sfere īn simulare

 

          Tot īn zona Objects in Simulation, se apasa butonul [Edit Object] si este afisat meniul din Figura 4. Se alege prima sfera (Sphere01), din zona Assign Effects/Collisions, apasand butonul [Assign Object Effects], i se adauga gravitatia (īn panoul din dreapta), iar apasand butonul [Assign Object Collisions] i se adauga sfera a doua (Sphere02), ca obiect cu care intra īn coliziune.

In zona Collision Test se bifeaza optiunea Sphere, iar īn zona Material Editor Physical Properties se stabilesc parametrii: Bounce=0,3, Static Friction=0,1 si Sliding Friction=0,1.

Parametrul Bounce precizeaza cat de mult va ricosa obiectul īn urma ciocnirii, parametrul Static Friction stabileste cat de greu este deplasat un obiect stationar, iar parametrul Sliding Friction precizeaza cat de greu este mentinut un obiect īn miscare. Valorile parametrilor Bounce, Static Friction si Sliding Friction pot fi stabilite atat īn meniul de comenzi Edit Object (cazul de fata), cat si prin editorul de materiale, īn sectiunea Dynamics Properties.

Click aici pentru a mari imaginea

Fig. 4 Atribuirea efectelor pentru ambele sfere

 

          Celei de-a doua sfere i se modifica doar valoarea Bounce=0,1, fara a-i adauga efecte sau coliziuni.

In panoul de comenzi [Utilities] -> [Dynamics], zona Timing & Simulation se stabilesc valorile: Start Time=0, End Time=25 si Time Scale=0,1 (fig.5):

Fig. 5 Stabilirea timpului de animatie a coliziunii

 

          Urmatorul pas este legarea celor doua sfere de deformarea spatiala, gravitatia. Se selecteaza sferele, se apasa butonul [Select and Link], aflat pe bara cu instrumentele de lucru (fig.6) si se leaga de gravitatie.

Fig. 6 Instrumentele de selectie Select and Link si Select and Unlink

 

Pentru a lega sferele de deformarea spatiala (gravitatie), se apasa butonul [Select and Link]. Apoi, īn momentul īn care se indica sferele selectate, cursorul va lua forma Make Link. Se executa click pe sfere si, tinand butonul mouse-ului apasat, se deplaseaza cursorul pana la gravitatie. Cele trei obiecte (doua sfere si gravitatia) vor fi unite cu o linie, iar cursorul ia forma Accept Link.

In panoul de comenzi [Utilities] -> [Dynamics], zona Dynamics, sectiunea Solve, se apasa butonul [Solve] pentru ca programul sa efectueze toate calculele simularii (fig.7). Timpul de calcul este destul de mare, īn functie de complexitatea obiectelor incluse īn simulare.

Fig. 7 Butonul Solve, important pentru calculul simularii

 

          Dupa ce s-a īncheiat procesul de calcul al traiectoriei sferelor īnainte si dupa coliziune (simularea), 3D Studio Max genereaza automat traiectoriile si cadrele cheie de miscare ale acestora (fig.8):

Fig.8 Traiectoriile si cadrele cheie de miscare ale sferelor

 

          In Figurile 9 si 10 sunt prezentate doua imagini succesive din animatie:

Fig. 9 Pozitia sferelor īn momentul ciocnirii

 

Fig.10 Pozitia sferelor dupa ciocnire

 

          Renderizand animatia se observa ca sferele, īn urma ciocnirii, capata si o miscare de rotatie, exact ca īn realitate, modulul de dinamica implementat īn 3D Studio Max fiind foarte performant.

 

 
Introducere
Crearea obiectelor
Adaugarea deformarii spatiale
Crearea simularii
Legarea celor doua sfere de deformarea spatiala

Contact: office@catia.ro
Top
Home Email