De ce sint numite efecte Lens ? Motivul este simplu:
imaginile obtinute prin folosirea acestora sint asemanatoare
celor reale, privite prin lentilele unei camere fotografice. In
realitate efectele de lumina sint rezultatul devierii luminii de
catre lentilele camerei fotografice. 3DStudio Max contine 7
efecte Lens: Glow, Ring, Ray, Auto Secondary, Manual Secondary,
Star, Streak.
Vom crea pentru inceput o sursa de lumina, asupra
careia vom efectua toate modificarile dorite. Crearea sursei de
lumina se face din [Create] -> [Lights] -> [Omni]. Am ales
lumina Omni fiindca se preteaza cel mai bine efectelor de lumina,
fiind asemanatoare unui bec, luminind cu aceeasi intensitate in
toate directiile. Toate efectele se adauga intr-o scena, alegind
din meniul Rendering optiunea Effects. Apasind butonul [Add] si
alegind Lens Effects, veti obtine lista efectelor amintite mai
sus (fig. 1). Sa alegem pentru inceput Glow. In meniul Lens
Effects Globals, folosind butonul [Pick Light] alegem sursa de
lumina asupra careia vom aplica efectul. Evident, aceasta este
Omni01, creata anterior.
Glow are o multime de optiuni, care fac ca acest
efect sa fie foarte divers, in functie de ce alegeti. Spre
exemplu, i se poate modifica marimea (Size), Intesitatea
(Intensity), Culoarea (Radial Color), curba matematica dupa care
este creata lumina (Falloff Curve) etc. In functie de aceste
optiuni se vor obtine diferite efecte, precum cele din Figura 2
(Fig.2).
Efectul Ring creeaza o aura de lumina. Optiunile
sale sint foarte asemanatoare cu cele ale efectului Glow. Se
poate seta culoarea aurii, grosimea acesteia (Thickness),
intensitatea, curba dupa care este creata aura etc. Diferite
efecte Ring vedeti in Figura 3 (Fig.3).
Si Ray este un efect Lens interesant, permitind
crearea de raze care pornesc dintr-o sursa de lumina. Se
foloseste mai ales pentru a simula efectul de stea sau de sursa
de lumina indepartata. Optiunile sale de baza sint cele intilnite
si la Glow sau Ring, dar are specifice alte citeva, precum:
dimeniunea stelei, numarul de raze, claritatea acestora, unghiul
sub care pornesc razele etc. Evident, si aici se pot modifica
unele optiuni, obtinindu-se imagini ca in Figura 4 (Fig.4).
Auto Secondary creeaza un efect deosebit de
interesant, asemanator celui obtinut la privirea printr-o camera
fotografica la o sursa puternica de lumina. Practic, se creeaza
niste forme coaxiale, de culori diferite. Se pot seta numarul de
laturi ale formei (sides), obtindu-se astfel un cerc, patrat,
triunghi, pentagon etc, intensitatea efectului, numarul de forme,
numarul de axe etc. Ce se poate obtine, se vede in Figura 5
(Fig.5).
Manual Secondary este un efect oarecum asemanator
lui Auto Secondary, optiunile fiind, in general, aceleasi. De
obicei, cele doua efecte se folosesc impreuna. Efectul Manual
Secondary este prezentat in Figura 6 (Fig.6).
Efectul Star este vizibil asemanator efectului
Ray, aici putindu-se seta culoarea razelor, dimensiunea acestora
si, implicit, a stelei, numarul de raze etc. Desi este recomandat
pentru crearea de stele pentru imagini de fundal, acest efect
este mai rar folosit, Ray fiind folosit in locul sau. Figura 7
(Fig.7).
Streak este ultimul efect Lens. Desi mai putin
spectaculos ca celelalte prezentate mai sus, Streak se foloseste
uneori pentru a simula un rasarit de soare, chiar in momentul in
care discul solar atinge linia orizontului. Figura 8 (Fig.8).
Toate efectele Lens pot fi combinate pentru a
crea efecte de lumini deosebit de interesante. Folosirea lor
trebuie sa tina seama de intreaga scena unde sint plasate sursele
de lumina, de numarul si intensitatea acestora. Avind la baza
ecuatii matematice foarte complicate, efectele de lumina maresc
timpul de renderizare a unei scene, dar, in acelasi timp, si
calitatea sa.