Comanda
SNAP stabileşte distanţa între două
puncte prin care trece cursorul de desenare (pasul de deplasare) când
acesta se află în spaţiul de lucru. Rolul modului
SNAP este de a asigura acurateţea desenării,
stabilind rezoluţia acesteia. În cazul în care
punctele sunt introduse de utilizator de la tastatură, în
format de coordonate (x, y, z), setările modului SNAP nu
mai sunt luate în considerare.
Opţiunile
comenzii SNAP sunt prezentate în continuare:
Command:
snap
Specify
snap spacing or [ON/OFF/Aspect/Rotate/Style/Type] <10.0000>:
Opţiunea
implicită, valoarea prezentă între parantezele
unghiulare, reprezintă pasul de deplasare al cursorului.
Opţiunile
ON/OFF stabilesc activarea, respectiv, dezactivarea modului
SNAP. În urma activării, cursorul se deplasează
între două poziţii succesive pe o distanţă,
măsurată în pixeli, stabilită anterior, prin
valoarea pasului. În urma dezactivării modului SNAP,
deplasarea cursorului se face la nivel de pixel. Modul SNAP
mai poate fi activat/dezactivat prin apăsarea tastei F9.
Opţiunea
Aspect permite stabilirea valorii pasului de deplasare a
cursorului pe fiecare din cele două direcţii (orizontală
şi verticală).
Opţiunea
Rotate realizează rotirea reţelei SNAP cu un
anumit unghi, măsurat faţă de orizontală, în
sens trigonometric.
Opţiunea
Style serveşte la alegerea unuia dintre cele două
stiluri de grile: standard (are direcţii perpendiculare) sau
izometric (are direcţii stabilite după axele axonometriei
izometrice). În mod curent, se utilizează stilul de grilă
standard.
Opţiunea
Type este prezentă în AutoCAD începând
cu versiunea AutoCAD 2000 şi permite alegerea unuia dintre cele
două tipuri de SNAP, astfel: Grid determină
asocierea (suprapunerea) reţelei SNAP cu reţeaua
GRID, iar Polar asigură deplasarea cursorului pe
direcţii preferenţiale, înclinate la unghiuri
prestabilite. Opţiunea Type -> Polar
funcţionează numai împreună cu opţiunea
Polar Tracking activată (apăsarea tastei F10).
Aplicarea
comenzii GRID conduce la suprapunerea peste planşa de
lucru a unei reţele de puncte, care, evident, nu interacţionează
cu desenul, având doar rol ajutător. Opţiunile
comenzii GRID sunt prezentate în continuare:
Command:
grid
Specify grid
spacing(X) or [ON/OFF/Snap/Aspect] <10.0000>:
Opţiunea
implicită, valoarea prezentă între parantezele
unghiulare, reprezintă pasul reţelei de puncte (distanţa
între două puncte alăturate). Ca şi în
cazul comenzii SNAP, această valoare trebuie să fie
pozitivă; dacă este prea mică, programul AutoCAD va
afişa un mesaj de atenţionare a utilizatorului că
reţeaua nu poate fi afişată, fiind prea densă;
iar dacă este egală cu 0, se adoptă automat valoarea
introdusă pentru pasul de deplasare al cursorului, prin comanda
SNAP.
Opţiunile
ON/OFF stabilesc activarea, respectiv, dezactivarea
(afişarea/înlăturarea) reţelei de puncte GRID.
Reţeaua de puncte mai poate fi activată/dezactivată
prin apăsarea tastei F7.
Opţiunea
Snap determină afişarea reţelei de puncte GRID
pe valoarea pasului de deplasare al cursorului, preluată din
comanda SNAP.
Opţiunea
Aspect permite stabilirea valorii pasului reţelei de
puncte pe fiecare din cele două direcţii (orizontală
şi verticală).
Comanda
OSNAP oferă utilizatorului posibilitatea de a-şi
uşura semnificativ munca de proiectare prin folosirea modurilor
OSNAP: Endpoint, Midpoint, Center, Node,
Quadrant, Intersection, Extension, Insertion,
Perpendicular, Tangent, Nearest, Apparent
intersection şi Parallel, aşa cum se observă
în figura 5.1.
De
asemenea, accesarea modurilor OSNAP se poate face şi direct în
cadrul desenului în lucru, într-un meniu contextual,
apărut prin apăsarea simultană a tastei Shift şi
a butonului dreapta al mouse-ului (figura 5.2).
Toate
modurile OSNAP selectate în fereastra de dialog Drafting
Settings pot fi activate/dezactivate prin apăsarea tastei
F3.
Fig.
5.1. Activarea modurilor OSNAP din fereastra de dialog
Drafting Settings
Fig. 5.2.
Activarea modurilor OSNAP din meniul contextual
Semnificaţia
modurilor OSNAP este prezentată în continuare:
Endpoint:
va fi selectat cel mai apropiat capăt al unui segment de dreaptă
sau cerc;
Midpoint:
va fi selectat mijlocul unei linii sau al unui arc de cerc sau al
unei linii;
Center:
va fi selectat centrul unui cerc, arc sau al unei elipse;
Node:
va fi selectat un punct izolat aflat în planşa de lucru;
Quadrant:
va fi selectat unul din capetele unui sector cerc arc de cerc sau
elipsă;
Intersection:
va fi selectat punctul de intersecţie a unor arce, cercuri sau
linii;
Extension:
va fi selectat punctul aflat pe prelungirea unei entităţi
desenate;
Insertion:
va fi selectat punctul de inserare pentru un bloc, text sau formă
oarecare;
Perpendicular:
va fi selectat punctul care reprezintă piciorul perpendicularei
din punctul curent pe entitatea selectată, care poate fi arc,
cerc, elipsă, linie, polilinie etc.;
Tangent:
va fi selectat punctul de tangenţă aflat pe un arc, cerc
sau elipsă;
Nearest:
va fi selectat cel mai apropiat punct al entităţii
selectate;
Apparent
intersection: va fi selectat punctul de aparentă intersecţie
dintre două entităţi (exemple: două segmente de
dreaptă ale căror prelungiri se intersectează,
prelungirea unei drepte şi un arc de cerc etc.);
Parallel:
va fi selectat punctul aflat pe o paralelă la o entitate
desenată.
Utilizarea
modurilor OSNAP se poate face şi din linia de comandă
tastând după comanda de desenare primele trei litere ale
modului respectiv. Spre exemplu, comanda LINE urmată de
stabilirea punctului de început al liniei şi apoi de
indicarea modului Int (Intersection) conduce la
trasarea unei linii având al doilea capăt în punctul
de intersecţie a două sau mai multe entităţi. În
figura 5.3 sunt prezentate câteva exemple de utilizare a
modurilor OSNAP.
Fig.
5.3. Exemple de utilizare a modurilor OSNAP
Comanda
ORTHO serveşte la activarea/dezactivarea (ON/OFF)
modului ortogonal de desenare. De asemenea, apăsarea repetată
a tastei F8 are acelaşi efect, desenarea şi editarea
entităţilor realizându-se numai pe direcţiile
orizontală şi verticală ale sistemului de coordonate
curent.
Haşurarea
desenelor
În
desenul tehnic, modelele de haşură sunt folosite pentru a
acoperi arii închise aflate în diverse entităţi
geometrice, în scopul sublinierii sau diferenţierii
anumitor caracteristici precum: materiale în ansamble, tipuri
de roci în hărţi sau alte obiecte texturate. Astfel,
prin haşurare se acoperă porţiuni dintr-un desen, cu
linii paralele sau întretăiate, egale ca grosime şi
trasate la distanţe egale.
Programul
AutoCAD permite haşurarea ariilor închise de orice formă
cu modele de haşurare asociativă, corelate cu geometria
ariilor închise definite anterior. Asociativitatea este
definită prin faptul că relaţia dintre haşură
şi frontierele definite rămâne neschimbată;
atunci când sunt modificate frontierele, haşura este
actualizată automat, aşa cum se observă în
figura 6.1. Insulele (islands) sunt entităţi cu
frontieră proprie închisă, aflate în interiorul
frontierelor altor entităţi haşurate. Aceste insule
pot fi haşurate sau nu, după cum specifică
utilizatorul. De asemenea, acesta poate selecta un model de haşură
asociativă pentru a-i schimba modelul şi proprietăţile.
Fig.
6.1. Haşurarea asociativă a obiectelor
În
figura 6.1.a utilizatorul a desenat un dreptunghi (rectangle)
şi un cerc (circle) în cadrul acestuia, apoi a
haşurat aria aflată în interiorul dreptunghiului, dar
în exteriorul cercului. În figura 6.1.b. utilizatorul a
selectat cele două contururi, ale dreptunghiului şi
cercului, a deplasat punctele acestora de control pentru a obţine
reprezentarea din figura 6.1.c. Se observă că haşura
s-a adaptat automat la noile frontiere ale obiectelor.
Haşurarea
asociativă şi detectarea automată a frontierelor unui
obiect ajută la creşterea productivităţii
realizării desenelor fiindcă: permite crearea rapidă a
haşurilor complexe, asigură flexibilitatea schimbării
aspectului modelului de haşură prin selectarea dintr-o
serie de modele predefinite, permite regenerarea automată a
modelului haşurii la schimbarea frontierei în care aceasta
se află.
Comanda
HATCH se utilizează pentru a crea o haşură cu
un anumit model în interiorul unui contur închis sau
între contururi închise. Contururile trebuie să fie
definite de entităţi care sunt conectate cu precizie la
capete, în caz contrar, haşura poate să se extindă
în afara zonei dorite a fi haşurate sau haşura să
nu fie trasată corect, un exemplu în acest sens fiind
prezentat în figura 6.2.b.
Fig. 6.2.
Haşurare corectă, respectiv, incorectă
În
programul AutoCAD există două comenzi care detectează
frontierele interioare dintr-o arie închisă: BHATCH
şi BOUNDARY.
Comanda BOUNDARY
creează o polilinie sau o regiune în jurul unei arii
închise. Comanda BHATCH umple aria închisă cu
un model de haşură, acesta fiind un obiect separat.
Comanda
BHATCH prezintă unele îmbunătăţiri
în ceea ce priveşte limitările legate de selectarea
conturului la comanda HATCH, introducând posibilitatea
selectării unui punct, numit pick point, în
interiorul conturului de haşurat. În reprezentarea din
figura 6.2.a utilizatorul a folosit pentru haşurare comanda
BHATCH şi a selectat cu precizie zonele închise
care să fie haşurate. Se observă că rezultatul
obţinut este corect. Comanda se desfăşoară cu
ajutorul unei ferestre de dialog, în care se găsesc
numeroase opţiuni, alegerea acestora realizându-se vizual,
interactiv. Prin intermediul acestei ferestre de dialog, reprezentată
în figura 6.3, utilizatorul având posibilitatea de
previzualizare (preview) a zonei care va fi haşurate, de
a alege factorul de scară al haşurii, unghiul sub care
aceasta va fi dispusă, numele şi tipul haşurii etc.
Fig.
6.3. Alegerea modelului de haşură
Dacă
detectarea insulelor este activată (figura 6.4), programul
AutoCAD analizează geometria obiectelor aflate în ariile
închise în care a fost ales punctul pentru haşurare,
selectează toată geometria din interiorul conturului şi
determină obiectele care formează zone închise.
Fig.
6.4. Alegerea stilului de detectare a insulelor
Caseta
derulantă Pattern, afişată în figura 6.3,
permite utilizatorului alegerea modelului de haşură dorit.
Modelele oferite implicit de programul AutoCAD sunt foarte diverse,
iar modelul cel mai simplu (o linie diagonală), foarte des
utilizat, este cunoscut şi stocat sub numele ANSI31.
În
general, definirea unui model de haşurare conţine
următoarele etape: alegerea modelului de haşură,
definirea zonei care va fi haşurată şi specificarea
proprietăţilor modelului de haşură. Toate aceste
opţiuni sunt accesibile din fereastra de dialog Boundary
Hatch, prezentată în figurile 6.3 şi 6.4. Stilul
de detectare al insulelor prezintă trei situaţii,
exemplificate în figura 6.5.
Fig.
6.5. Modalităţile posibile de haşurare în
AutoCAD
Astfel,
când este utilizată opţiunea Normal (figura
6.5.a), se haşurează aria dintre primul contur (pătratul)
şi al doilea contur (hexagonul). Dacă este întâlnit
un al doilea contur (cercul) în interiorul hexagonului, acesta
este, de asemenea, haşurat. Ca regulă, se poate considera
că suprafeţele separate faţă de conturul exterior
de un număr impar de contururi exterioare sunt haşurate,
iar suprafeţele separate de un număr par de contururi nu
sunt haşurate.
Când
este utilizată opţiunea Outer (figura 6.5.b), se
haşurează numai spaţiul dintre primul şi al
doilea contur. Chiar dacă există şi un contur
interior, acesta nu va fi haşurat. Ca regulă, în
acest mod este haşurat doar conturul cel mai exterior, toate
celelalte, aflate în interior, rămânând
nehaşurate.
Când
detectarea insulelor este comutată pe opţiunea Ignore
(figura 6.5.c), programul AutoCAD găseşte numai un
singur contur exterior şi îi haşurează
interiorul, indiferent ce conţine acesta.
Aplicaţie
rezolvată: Să se deseneze şi haşureze piesa
din figura 6.6. Etape de rezolvare.
Fig. 6.6. Secţiunea
piesei care trebuie obţinută